کلیات تغذیه تکمیلی

۴:۳۳ ب.ظ ۱۷/بهمن/۱۳۹۹

تغذیه تکمیلی:
تا پایان سن شش ماهگی، تمام شیرخواران مواد مورد نیاز بدنشان را از طریق شیر مادر و قطره های ویتامین آ و د تجویز شده توسط پزشک تامین میکنند. ولی بعد از پایان شش ماهگی، تغذیه تکمیلی برای فرزند دلبندتان آغاز میشود که مطالبی بسیار مهم را در این رابطه بیان خواهم کرد.
🍀غذای کمکی از پایان شش ماهگی (۱۸۰ روزگی ) شروع میشود و همزمان با آغاز تغذیه تکمیلی، باید شیرمادر نیز بر حسب تمایل و تقاضای شیرخوار به وی داده شود.
🍀بهتر است دادن غذای کمکی به کودک، پس از تغذیه با شیرمادر باشد.
🍀مواد غذایی جدید، به تدریج به برنامه غذایی اضافه گردد.
🍀برای شروع، از یک قاشق مرباخوری آغاز نمایید و به تدریج بر مقدار آن بیفزایید.
🍀به دلیل وجود یک رفلکس طبیعی که تا شش ماهگی وجود دارد و باعث بیرون راندن غذا از دهان میشود، شیرخوار ممکن است اوایل شروع تغذیه تکمیلی نتواند غذا را در دهان خود به خوبی نگه دارد. پس بهتر است با کمی صبر و حوصله به فرزند دلبندتان غذا بدهید و اگر کودک قاشق را قبول نکرد، ابتدا با دست مقدار اندکی از غذا را داخل دهانش گذاشته و پس از اینکه با طعم جدید آشنا شد، با قاشق ادامه دهید.

 

🍀بهتر است برای شروع، از یک نوع ماده غذایی ساده استفاده کنیم و به تدریج بر تنوع مواد غذایی بیفزاییم.
🍀غلظت مناسب برای شروع غذاها باید رقیق ، ولی کمی غلیظ‌تر از شیر مادر باشد و به تدریج بر غلظت آنها افزوده شود.
🍀بین اضافه کردن مواد غذایی جدید باید بین پنج تا هفت روز فاصله باشد تا در صورت ایجاد واکنش‌های آلرژیک، متهم اصلی شناخته شود و در نوبت‌های بعد از آن ماده غذایی برای کودک استفاده نشود.
☘️تا سن یکسالگی نباید به غذای کودک نمک ، شکر وسایر ادویه جات را اضافه نمود.
🍀اگر در شروع تغذیه تکمیلی، کودک به غذا بی میلی نشان داد، نباید بر خوردن آن ماده غذایی پافشاری کرد و باید آن ماده غذایی را به مدت یک الی دو هفته حذف کرد و سپس با آغاز ماده غذایی دیگر به او داد ، مگر اینکه کودک آن غذا را تحمل نکند و به آن واکنش آلرژیک نشان بدهد.
🍀با شروع تغذیه تکمیلی، توصیه میشود که پس از هر نوبت غذا، آب جوشیده سرد شده به کودک داده شود و در طول روز نیز بر اساس میزان تمایلش به او آب داده شود.
🍀از پایان سن ۶ ماهگی و با آغاز تغذیه تکمیلی، علاوه بر قطره ویتامین آ-د برای کودک قطره آهن نیز تجویز میگردد. این قطره ها باید تا پایان دو سالگی ادامه یابند.حتی گاهی با صلاحدید پزشک پس از دو سالگی نیز باید از آن ها استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و پشتیبانی : آسان پرداز