بلع اجسام خارجی

۳:۰۱ ب.ظ ۱۹/دی/۱۳۹۹

کودکان نوپا از سن شش ماهگی تا حدود سه سالگی ممکن است هرگونه جسم خارجی را در دهان خود بگذارند که این بخشی از روند تکاملیشان میباشد. ولی ممکن است باعث ایجاد خطراتی نیز برایشان گردد. در این متن سعی کرده ام تا حدودی از خطرات و پیشامدهای احتمالی پس از بلع اجسام خارجی با شما والدین عزیز و مهربان صحبت کنم .

پس از اینکه اجسام خارجی که شامل انواع سکه ها ، قطعات اسباب بازی ، تیله ها ،آهنرباها و دانه های حبوبات و هسته های انواع میوه ه ها میباشد توسط کودکان بلع شدند دو مسیر را طی خواهند کرد، مجاری تنفسی و یا مجاری گوارشی.

جسم خارجی ممکن است وارد مجاری تنفسی شوند که در آن صورت کودک دچار علایمی مانند خفگی ، کبودی و تنگی نفس و سرفه مکرر و خس خس سینه خواهند شد. البته گاها در مواردی نیز پیش آمده است که کودک دچار سرفه های مزمن و طولانی مدت شده است و به صورت بلندمدت تحت درمانهای دارویی با تشخیص آسم قرار گرفته است ولی علت اصلی سرفه های کودک گیر کردن جسم خارجی بلع شده در مجاری هوایی وی بوده است.

از والدین گرامی خواهش میکنم در صورت مواجهه با چنین حالتی، یعنی شک به بلع جسم و ایجاد علایمی که ذکر شد، به هیچ عنوان زمانیکه کودک دلبندتان تنفس فعال دارد یعنی خودش دم و بازدم میکند، از انداختن دست در دهان وی و زدن ضربه های محکم بر پشتش خودداری بفرمایید و فورا کودک را به اورژانس بیمارستان برسانید چرا که بارها پیش آمده
با انجام دادن چنین حرکاتی جسم بلعیده شده در مجاری هوایی گیر افتاده و باعث بدتر شدن تنگی نفس شده است.

مسیر دیگری که جسم خارجی طی میکند دستگاه گوارشی است. یعنی پس از بلع ، وارد مری و یا معده شده و ممکن است علایمی مانند درد شکم ، آبریزش از دهان ، تب و استفراغ ایجاد کند ، که در هر صورت باید فورا به بیمارستان مراجعه کرد ، چرا که گیر کردن بعضی از اجسام مانند باتری ها و یا آهنرباها در مری یا معده باعث سوراخ شدگی و آسیب شدید به دستگاه گوارش کودک خواهد شد.
در مواردیکه کودک اجسام نوک تیز مانند سنجاق قفلی باز و انواع آهنرباها و…را بلع نموده است باید تحت آندوسکوپی قرار بگیرد. و در سایر موارد با انجام گرافیهای سریال از دستگاه گوارش کودک بر اساس محل آن جهت ادامه درمان تصمیم گیری خواهد شد.

پس با مراجعه فوری به بیمارستان در این شرایط میتوانید به فرشته های کوچولو و کنجکاوتان بهترین کمک را بکنید🙏😊

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و پشتیبانی : آسان پرداز